Kisah Ringkas Nabi Yusuf AS

Nabi Yusuf ialah putera Nabi Ayub AS, saudaranya terdiri daripada 11 orang. Sejak kecil Yusuf telah menunjukkan sikap yang terpuji, seorang anak yang taat dan patuh kepada orang tuanya. Oleh kerana itu, ayahnya lebih menyayangi Yusuf daripada saudaranya yang lain sehingga menyebabkan mereka iri dan timbullah niat jahat di hati mereka. Saudara-saudaranya merancang untuk membuang dan membunuh Yusuf. Pada suatu hari, mereka puas memujuk ayahnya untuk membawa Yusuf bermain dan berburu. Percayalah Nabi Ayub kerana mereka berjanji akan menjaga Yusuf dan dengan senang hati Yusuf mahu mengikuti saudara-saudaranya ke hutan. Saudara-saudaranya bersepakat untuk membunuh Yusuf, akan tetapi ada yang mengusulkan supaya Yusuf dibuang saja ke dalam sumur.

Akhirnya, Yusuf dimasukkan ke dalam sumur. Allah SWT melindungi Yusuf di dalam sumur itu dan ia ditolong oleh rombongan kafilah yang sedang menimba air. Yusuf telah dijual kepada seorang menteri di kerajaan Mesir. Dalam keluarga itu, Yusuf membesar menjadi seorang pemuda yang cerdas, tampan, berbudi dan berakhlak baik. Selama tinggal bersama keluarga itu, Yusuf diperlakukan sangat baik oleh isteri menteri Mesir. Isteri menteri Mesir itu bernama Zulaikha. Zulaikha telah jatuh hati dengan keindahan Yusuf dan Yusuf berjaya menolak segala godaannya. Pada suatu hari Zulaikha melaporkan kepada suaminya dan memfitnah Yusuf telah berbuat jahat kepadanya. Akhirnya Yusuf dimasukkan ke dalam penjara beberapa tahun lamanya walaupun hakikatnya Yusuf tidak bersalah.

Pada suatu hari, Raja Mesir bermimpi yang aneh iaitu melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dan ketujuh sapi betina itu dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus. Untuk mengetahui erti mimpi itu, Raja Mesir mengumpulkan para pentakbir mimpi. Namun, para pentakbir mimpinya tidak dapat menjelaskan erti mimpi Raja Mesir tersebut. Kawannya yang telah bebas dari penjara telah mengingati Yusuf yang memiliki keistimewaan mentakbir mimpi. Yusuf yang sedang dipenjara menerangkan erti mimpi Raja tersebut dan Yusuf berkata, bahawa Mesir akan menjadi makmur selama tujuh tahun, kemudian akan mengalami musim kekeringan selama tujuh tahun pula. Yusuf menyarankan agar rakyat berjimat menyimpan bahan makanan sebagai persediaan. Dengan demikian, pada musim kemarau tiba, kerajaan Mesir tidak mengalami kebuluran.

Raja Mesir sangat berpuas hati dengan penjelasan Yusuf dan kemudian membebaskannya daripada penjara setelah mendapati Yusuf tidak bersalah tetapi difitnah. Yusuf telah diangkat menjadi pegawai di kerajaan Mesir kerana kepandaian dan kecerdasannya. Allah SWT memuliakan Yusuf menjadi Menteri dan Rasul. Mendengar Yusuf menjadi Menteri, keluarganya sangat senang dan berangkatlah Nabi Yaqub dan anak-anaknya ke Mesir. 

Nabi Yusuf menyambut keluarganya dengan senang hati dan memaafkan semua saudara-saudaranya yang pernah menganiayanya. Nabi Yusuf seorang Nabi yang memiliki kesabaran yang luar biasa. Akhirnya semua keluarganya tinggal di Mesir.

Mukjizat Nabi Yusuf:
1. Dapat mentakbirkan segala mimpi.
2. Bajunya dapat menyembuhkan mata ayahnya yang buta dengan diusapkan di wajahnya.
3. Memiliki wajah yang sangat tampan dan berakhlak yang mulia.
Share:

No comments:

Post a Comment

My Profile

Salam Perkenalan

Raudhatul Mahabbah



From Kota Kinabalu

ADs

Popular

Total Pageviews

info

Labels