Info Solat: Wajib Baca! Kesilapan Meletak Jari Kaki Ketika Sujud

WAJIB BACA! Kesilapan meletak jari kaki ketika sujud dalam solat.

Perasan atau tidak ketika sujud dalam solat ada pelbagai gaya meletak atau menyusun jari kaki kita di lantai. Ada yang letak di hujung kuku, ada yang bersilang dan bermacam-macam lagi. Jom kita tengok bagaimana kedudukan jari kaki yang betul ketika sujud.

SUJUD DALAM SOLAT
Sujud adalah satu daripada 13 rukun sembahyang. BATAL SUJUD, BATALLAH SEMBAHYANG, kerana sembahyang kita tinggal 12 rukun. Sujud ada syarat-syaratnya, jika tidak dipenuhi maka batallah sujud. 

Kitab Sabilul-Muhtadin menggariskan syarat-syarat sujud ada 9 perkara: (Syahdan) adalah syarat sujud itu sembilan perkara. (Sabilul-Muhtadin, 215 baris 18). Namun catatan berikut adalah menyentuh tentang syarat yang ke-4, yang sering menjadi sebab terbatalnya sembahyang kita. Tetapi kita sering terlepas pandang.

Kitab Sabilul-Muhtadin menyebut:

(Syarat) yang keempat, menghantar satu suku daripada perut jari dua kakinya. Maka tiada memadai sujud dengan tiada menghantarkan sekalian yang tersebut itu kerana tersebut di dalam hadis Bukhari dan Muslim, yang ertinya: telah disuruh akan daku sujud atas tujuh anggota iaitu dahi dan kedua perut tapak tangan dan kedua lutut dan perut jari dua kaki.

Kedudukan yang betul ialah dengan melipat hujung jari kaki sehingga perut jari kaki itu dirasa menyentuh ke bumi. Sekurang-kurangnya ialah dengan satu jari kaki yang betul kedudukannya (pada kedua-dua belah kaki).

Jika jari kaki tidak dillipat, tidak diletakkan dengan betul, solat kita boleh menjadi batal kerana ia merupakan anggota wajib yang ketujuh.

Lebih malang lagi sesetengah kita terlepas pandang, tapak kaki kita terangkat, tidak menyentuh lantai tempat sembahyang. Gambar mungkin dapat membantu kita memahami maksud catatan di atas.



A- Cara paling selamat ialah dengan membengkokkan jari-jari kaki. Ini, “Keluar daripada khilaf dan melakukan yang terbaik untuk menuruti sunnah Nabi SAW adalah lebih elok.”

B- Posisi kaki kurang sempurna.
”Tetapi masih memenuhi syarat sujud, iaitu perut jari kaki terletak di tempat sembahyang."

C- Kedudukan jari kaki yang salah ketika sujud. Ini yang menyebabkan BATAL SUJUD dan membatalkan sembahyang."


Rujukan: Ust. Zaharuddin Abd Rahman, 2008. Cetakan pertama. Formula Solat Sempurna. Kuala Lumpur: Telaga Biru.

Adakah selama ini solat kita tidak sah?

Menurut Imam al-Nawawi,  jika seseorang itu sengaja (tanpa uzur) tidak meletakkan perut hujung tapak jari kaki ketika sujud, maka tidak sah solatnya. Tetapi jika dia melakukan perbuatan tersebut disebabkan kejahilan dirinya atau keuzuran, maka solatnya diterima. InshaaAllah.

#PerelokkanSolatKita

Share:

No comments:

Post a Comment

My Profile

Salam Perkenalan

Raudhatul Mahabbah



From Kota Kinabalu

ADs

Popular

Total Pageviews

info

Labels