Kisah Abu Thalhah dan Tetamu Rasulullah


Dikisahkan oleh Imam Ahmad, suatu hari Rasulullah didatangi oleh seorang tamu dari jauh. Setelah berbincang, tamu itu mengatakan sedang dalam perjalanan. Dia memerlukan tempat menginap dan makan malam. Bekal perjalanannya ternyata telah habis. Sayangnya, saat itu Rasulullah tidak dapat menjamu tamu. Tapi, baginda bukanlah orang yang dengan mudah menolak permintaan. Rasulullah lalu menawarkan kepada para sahabatnya untuk menggantikannya menjamu tamu itu. Salah seorang sahabat bernama Abu Thalha Al Anshori bersedia menjamu tamu itu di rumahnya. 

Abu Thalha mengajak sang tamu ke rumahnya dan  meminta isterinya Ummu Sulaim untuk menjamu tamu itu dengan baik. Sayang sekali, rupa-rupanya di rumah Abu Thalhah dan Ummu Sulaim juga  tidak ada makanan yang boleh dihidangkan. "Kita tidak punya apa-apa, hanya ada makanan, itupun hanya untuk anak kita,” kata Ummu Sulaim kepada suaminya. 

Abu Thalhah memiliki idea. Dia mengatakan kepada isterinya untuk segera mengajak anaknya tidur lebih awal agar pada malam itu tidak merasa lapar. Abu Thalhah meminta istrinya menghidangkan makanan anak-anak kepada tamu itu. “Lalu hidangkan piring kosong untukku,” kata Abu Thalhah. 

Abu Thalhah mengatakan kepada sang tamu bahawa minyak sedang habis sehingga lampu tidak dinyalakan. Abu Thalhah pun menemani tamunya makan malam dalam keadaan gelap. Sebuah piring berisi makanan dihidangkan untuk tamu, sementara piring kosong di hadapan Abu Thalhah. Tamu makan dengan lahap. Abu Thalhah hanya berpura-pura makan. Tamu itu tidak menyedari bahawa Abu Thalhah tidak makan. 
Keesokan paginya, Rasulullah menemui Abu Thalhah. Rasulullah mengetahui apa yang dilakukan oleh sahabatnya malam itu. "Allah SWT takjub kepada apa yang kamu lakukan semalam,” kata Rasulullah berseri-seri. Apa yang dilakukan oleh Abu Thalhah disebut itsar, iaitu mendahulukan kepentingan orang lain dari kepentingan diri kita sendiri. Allah sangat menyukai sikap itsar.

Sungguh mulia hati para sahabat. Mereka memuliakan tetamu lebih daripada kepentingan diri sendiri walaupun susah. Masih adakah akhlak begini diamalkan? Semoga kita mampu mencontohi akhlak nabi dan para sahabatnya. Aamiiin.

Share:

No comments:

Post a Comment

My Profile

Salam Perkenalan

Raudhatul Mahabbah



From Kota Kinabalu

ADs

Popular

Total Pageviews

info

Labels