Cita-cita Tinggi

Semakin hari usia kita bertambah, tak sedar waktu pantas berlalu. Jika diimbas semula masa lalu, betapa indahnya. Fokus mau belajar jak dan jadi insan yang berjaya. Pastinya semua ada keinginan yang sama, mendapat segulung ijazah dan kemudian bekerja. Itulah perjalanan hidup yang mesti dilalui, benarkan? 

Pasaran kerja sekarang ni memang banyak persaingan, itulah realitinya. Adik-adik lepasan SPM, STPM, Diploma atau Ijazah, janganlah memilih kerja. Cari pengalaman dulu, tak kira lah kerja cashier, kerani, hotel dll. Mindset mau cari kerja yang setaraf dengan kelayakan tu, tolak tepi dulu. Jika dah ada pengalaman kerja, in shaa Allah lepas tu senang nak cari kerja lain. Kumpul dulu pengalaman, percayalah rezeki Allah itu luas, kita jak yang kena cari peluang. 

Tepis semua pandangan manusia lain, masing-masing ada rezekinya. Jangan mudah menilai, susah senang seseorang itu tak semua perlu diceritakan. Masing-masing dengan ujiannya, kita yang jalani, hanya Allah yang tahu. Bersabarlah, pasti ada hal terbaik yang kau dapat. Miskin kaya bukan ukuran, tapi bagaimana kita menjadi insan yang sentiasa memperbaiki diri. Kaya pun ada ujiannya, miskin pun sama. Jadilah orang yang sentiasa bersederhana.
   
Usia bertambah ni, semoga amal pun bertambah juga, banyakkan bersedekah bantu orang-orang yang memerlukan, dekatkan diri kepada Tuhan, cari sahabat-sahabat yang baik agamanya, sahabat yang boleh menasihati kita jika tersasar jalan. Jom perbetulkan niat kita, diri kita, akhlak kita. In shaa Allah, aamiiin...

p/s: Baca al-Quran, fahami maknanya..  Lagi baik, hafaz al-Quran (walaupun sikit), baca surah-surah tertentu, banyak kelebihannya.






Share:

No comments:

Post a Comment

My Profile

Salam Perkenalan

Raudhatul Mahabbah



From Kota Kinabalu

ADs

Popular

Total Pageviews

info

Labels